Gå til hovedindhold

Du er her

Sådan overvinder du trangen til nikotin

Lige når du holder op med at ryge, kan din trang til en cigaret være ret voldsom. At forstå din nikotintrang er væsentligt for at overvinde den og bryde ud af vanen med at ryge. Vi vil gerne hjælpe dig. Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan du kan undgå rygetrangen og lette abstinenserne.

  • Find ud af, hvad der får dig til at længes efter en cigaret.
    Noter alle de ting og situationer, der giver dig lyst til en cigaret! Du kan forøge din viljestyrke og dine chancer for helt at holde op ved at begrænse disse ting og situationer. Hvis du fx plejer at ryge en cigaret til din morgenkaffe, så er morgenkaffen en af dine svære situationer. Prøv at drikke noget andet i stedet for, fx te eller juice!
  • Undgå de svære situationer ved at bryde vanen
    Ryger du i dine pauser på arbejdspladsen? Når du er ude med dine venner? Når du føler dig stresset? Det tager tid at opbygge en vane, og den kan ikke brydes på et øjeblik. I en situation, hvor din normale reaktion ville være at række ud efter en cigaret, skal du foretage dig noget nyt. I stedet for at få en drink med venner det sædvanlige sted, så prøv at gå et andet sted hen, som du ikke forbinder med at ryge. Det er måske i biografen eller at shoppe? Alkohol er en almindelig udløsende faktor, så prøv at undgå det, hvor du kan, især den første uge, hvor din nikotintrang er værst. Hvis du føler trang til en cigaret, når du er stresset, så find andre måder at slappe af på. Prøv at ringe til en ven, lyt til din yndlingssang eller gå en tur (fysisk aktivitet er også godt mod stress!) Hvis du plejer at ryge efter aftensmaden, så rejs dig og gå en lille tur i stedet for.
  • Vær forberedt
    At skulle klare sig blandt andre rygere betyder ofte, at du skal holde dig røgfri sammen med venner og kolleger, der ryger. Vi kan godt forstå, at det kan være svært, men der er ingen grund til at bryde sociale bånd – du skal bare være forberedt! Hvis du er omgivet af rygere i en pause på arbejdspladsen, så prøv at tygge NICORETTE® tyggegummi til lindring af rygetrangen. NICORETTE® produkter kan støtte din viljestyrke og hjælpe dig med at håndtere rygetrangen ved at lindre nikotinabstinenserne. For at lindre rygetrangen i en social situation kan du prøve at tygge NICORETTE® tyggegummi, NICORETTE® QuickMisteller bruge NICORETTE® sugetabletter.
  • Bliv ved med at være positiv.
    Hold fokus på alt det positive der er ved at holde op med at ryge; dit helbred og udseende, der bliver bedre og bedre, de mange penge du sparer, og hvor glad du gør dine nærmeste, når de finder ud af, at du ikke længere ryger. Hav disse positive tanker i hovedet. Eller endnu bedre, lav en liste over tankerne  og hæng den op, hvor du tit kan se den, fx på køleskabet. Tanken om disse positive ting er godt at have i baghånden, når du er nødt til at sige "nej" til en cigaret.
Myter och fakta om nikotin

Er du nervøs for, om du blot erstatter en afhængighed med en anden? Mener du, at en kold tyrker er den mest effektive måde at holde op med at ryge på? Få flere oplysninger, så du kan planlægge dit rygestop på en god måde.

Regn ud hvor meget du kan spare ved at holde op med at ryge med vores rygestopberegner.